onsdag 7 januari 2009

Det var en gång ...

... ett webbhotell som hette Surftown. Nej, jag ska inte skriva en hel uppsats om kontakten med deras support utan istället spalta upp vad som egentligen hänt. Innehållet talar för sig själv vad jag tycker om deras kompetens ...
  1. 30:e nov: Vi märker att det går segt på vissa av våra hemsidor. Vi skickar en supportförfrågan.
  2. 1:a dec: Supporten meddelar att vi kan få byta webbserver om vi vill. Suspekt, då är det kanske något galet ändå med den servern vi ligger på.
  3. 11:e dec: Vi går med på att byta server och föreslår att de ska göra den under en helg.
  4. 12:e dec: Supporten meddelar att flytten redan har startat och kommer att " ... pågå under fredagen och en bit in på lördagen ... ".
  5. 14:e dec: Skickar en fråga om varför inte flytten blivit klar.
  6. 15:e dec: Skickar en fråga om varför inte flytten blivit klar.
  7. 16:e dec: Supporten meddelar att det ibland kan ta lite längre tid än beräknat. Flytten beräknas vara klar i slutet av veckan.
  8. 16:e dec: Skickar en fråga angående om det går att se om databasfilen kopierats över än.
  9. 17:e dec: Supporten svarar att det inte går att se vilka filer scriptet har kopierat över.
  10. 19:e dec: Skickar en fråga om de kan beräkna när flytten ska vara klar.
  11. 24:e dec: Supporten meddelar att inget gått fel och filerna från gamla servern har börjat raderas
  12. 24:e dec: Skickar en fråga om varför det är tomt på den nya servern. Om jag hade haft möjlighet hade jag illa kvickt gjort en kopia av det som fanns kvar på gamla server.
  13. 27:e dec: Skickar en fråga om vad som har hänt och var alla våra filer är. Finns det någon backup? Jag kopierar över de filer som jag har lokalt på min dator och håller tummarna att allt finns med.
  14. 7:e jan: Skickar en fråga om det finns någon backup?
Istället för 2 dagar tog det närmare två veckor. Men filerna hamnade aldrig på den nya servern. Man kan undra vad det då var som tog sådan tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar